Disclaimer!

This blog is to share the owner experience with the Suzuki 4x4 cars and not intended to advise anyone to follow or use any information from this blog. The blog owner will not take any responsibility or liability due to the use of any photos or information in this website. This blog is also doesn't endorse any products or services. Your own judgement is highly appreciated when reading or viewing any photos or information in this blog. Thank you.

Monday, September 26, 2016

Suzuki SJ410: K-Seal Permanent Coolant Leak Repair

Selepas saya siap pasang head gasket, saya cuba juga lah guna produk ini yang saya jumpa di blog dan facebook yang khabarnya boleh repair leak pada head gasket dan block/head sealer. Sebabnya masalah block enjin sekarang ada gap kecil sahaja pada hujung head (no 4).

Gap yang sangat kecil di antara lubang air coolant dengan cylinder head. Nota: Saya baru sahaja tukar head gasket sebelum ini. 


Jadi harapan saya claim yang dibuat oleh produk ini sedikit sebanyak dapat membantu. Maka bermulalah sesi ujikaji sains.. :)

Sebotol K-Seal telah dimasukkan ke dalam tangki radiator selepas digoncang kuat selama 30 saat dan ditambah air sehingga paras yang sesuai. Apa yang dapat saya perhatikan ialah, selepas enjin di hidupkan, masih ada sedikit gelembung air daripada radiator. Gelembung kecil masih berterusan sehingga beberapa hari selepas enjin dipanaskan atau selepas kereta digunakan. Selepas beberapa hari, saya dapati tiada lagi gelembung kecil daripada radiator dan mungkin produk ini telah bertindak. Sekarang keadaan enjin kembali normal mungkin disebabkan head gasket baru atau dengan bantuan K-Seal pada gap seperti dalam gambar di atas. Saya pun kurang pasti, mungkin kedua-duanya.    

K-Seal


No comments:

Post a Comment